fbpx
30.03.2021
Trening grupowy oparty o techniki radzenia sobie z emocjami

Tłumienie emocji może powodować bóle całego ciała. Ciało jest silnie połączone z emocjami dlatego bóle mięśniowe, bóle kręgosłupa, płytki oddech często są konsekwencją trwałego blokowania emocji. W swojej pracy instruktorskiej wprowadzam techniki radzenia sobie z emocjami podczas zajęć fitness i innych zajęć grupowych oraz indywidualnych.

Gniew i złość zazwyczaj tworzą napięcie na plecach w okolicy ramion. Lęk spłyca oddech, napina przeponę i sprawia że stopy i dłonie są chłodniejsze. Tłumione impulsy seksualne tworzą napięcia w pośladkach. A trudności z zaufaniem drugiej osobie wywołują napięcia klatki piersiowej.

Napięte mięśnie blokują uczucia, a to powoduje rozdrażnienie i niepokój.  Badania wykazują, że osoby aktywne redukują szansę zachorowania na depresje nawet o 17 – 41 proc. Ruch to również lek przeciwdziałający stresowi. Aby obniżyć stres należy regularnie wykonywać aktywność fizyczną przez ok 20-40 minut kilka razy w tygodniu. Systematyczny wysiłek fizyczny, jak wskazują badania epidemiologiczne, obniża ryzyko umieralności ogólnej o ok. 30 proc.

Techniki radzenia sobie z emocjami w treningu grupowym

Podczas zajęć wykorzystuję metody pozwalające uwolnić ciało od złych emocji poprzez ruch, ale także m.in. poprzez krzyk, oddech, wizualizację, uważność i radość.

Krzyk to jedna z polecanych terapii Lowena. Wykorzystuję ją ponieważ pozwala się w pełni rozluźnić i wprowadzić w dobry nastrój. Jest to także element dynamicznej medytacji Osho, której pozostałe elementy świetnie sprawdzają się w tych bardziej intensywnych treningach, zawierających kopy, radość , płacz, przechodzenie z delikatnych ruchów do mocniejszych ekspresji, okrzyki radości, złości, słuchanie muzyki, elementy tańca.

W medytacji Osho doprowadzamy organizm do wyczerpania, ale nie chodzi tutaj o wyczerpanie fizyczne. Udowodniono, że umiarkowany wysiłek fizyczny przynosi bardziej spektakularne efekty jeśli chodzi o zdrowie psychiczne niż wysiłek maksymalny. Dlatego mowa tutaj o wyczerpaniu emocjonalnym.

Trening kończy się rozciąganiem co powoduje, że niweluje przykurcze mięśni. Wprowadzając do tego trening oddechowy pomagamy radzić sobie ze stresem i lękiem. Tlen docierając do wszystkich komórek w ciele spala napotkane na drodze tzw. „złogi emocjonalne”. Uwalnia to często wspomnienia związane z zablokowanymi emocjami. Elementy medytacji m.in. obniżają ciśnienie tętnicze, wpływają na jakość snu, obniżają poziom kortyzolu (hormonu stresu), powodują wzrost serotoniny ( hormonu szczęścia), uwalniają od nerwicy, depresji, napięcia stresu, przywracają siły witalne.

Wykonywanie ćwiczeń aerobowych co udowodnił Arazi i wspólnicy powoduje zmniejszenie lęku stresu i depresji. Na pytanie o zauważalny związek treningu z emocjami dostałam również odpowiedź od ankietowanych online uczestników moich zajęć. Były to kobiety (84) i mężczyźni (4) uczęszczający na zajęcia Fitness. Ankietowani byli w przedziale wiekowym 20-49 lat. Zdecydowana większość bo aż 90,8% osób zauważyło pozytywny wpływ aktywności na emocje.

Kolejne pytanie dotyczyło zauważalnych zmian w zachowaniu osób które ćwiczą regularnie. Ponad połowa osób zaobserwowała u siebie te zmiany, pozostali nie mają zdania w tym temacie, bądź nie ćwiczą regularnie. Osoby, które pozytywnie odpowiedziały na to pytanie często wymieniały w zmianach zwiększoną odporność na senność, pozytywne nastawienie, lepsze samopoczucie, pewność siebie , samodyscyplinę, więcej energii, lepszą organizację, łatwość kontaktu z ludźmi, wydłużenie czasu stosunku, spokój, opanowanie emocji itd.

Jakie ćwiczenia ćwiczenia w walce z negatywnymi emocjami?

Najważniejsze aby wybrana aktywność fizyczna sprawiała radość. Należy dostosować wybraną przez siebie aktywność do własnych możliwości, bądź poprosić o pomoc trenera. Najkorzystniejsze dla pozbycia się napięć będą zajęcia aerobowe – czyli te które dotlenią organizm. Wysoka intensywność treningu jeszcze mocniej wpłynie na wytworzenie się endorfin odpowiadających za dobre samopoczucie. Szereg badań klinicznych potwierdziło pozytywny wpływ na stres takich aktywności jak: aerobic, pilates, nordic walking, zumba, taniec, joga, pływanie, jazda na rowerze i wiele innych.

Podsumowanie i wnioski

Regularne wykonywanie ćwiczeń pozwalają na skuteczne radzenie sobie ze stresem. Ruch wpływa pozytywnie na samopoczucie i pozwala na rozładowanie emocji oraz przywrócenie równowagi po stresujących wydarzeniach. Regularne uprawianie sportu pomaga lepiej kontrolować własne emocje  oraz pozwala lepiej siebie poznać.

Zapraszam na treningi ze mną do Feel Well. A także do korzystania z moich programów treningowych opartych o metody radzenia sobie z emocjami na grupie facebookowej: Trenuje Online z Energy i na kanale na YouTube: Energy Daria. A także do śledzenia mnie na Facebooku: Daria Energy Instructor i Instagramie: @energydaria_instructor.

Daria Gronalewska

Poprzedni Post

Joga jako sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów?
Następny Post

Moja przygoda z Feel Well Resort